Vad är Pitchen?
Efter att på ett flertal middagar och tillställningar, där jag om och om igen tuggat på om mitt jobb, blivit avbruten med frågan:
-Men vad är pitchen??
-Vi hör dig, men förstår dig inte.
-Varför är just du är så bra och varför är just dina kunder så nöjda.
-Man vill ha koncentratet, en ”elevator pitch”.
Ja, det har svidit att höra, men samtidigt har jag motvilligt insett att mina vänner har rätt! Jag satte mig ner för att pitcha.
Efter försök att skriva något om ”högre syften”, ”viljan att utforska nya kommunikationsvägar och genom det förändra världen”, insåg jag att det inte kommer vara någon som orkar läsa det – (eller tro på det för den delen).
Istället blev det den nakna och lite pinsamma sanningen:
Varför jobbar jag som fotograf:
Jo, därför att jag tycker det är så förbannat roligt.
Att jobba fram idéer och bildlösningar tillsammans med kunden är ju jättekul.
Att lyfta fram en personlighet med bra porträttbilder är en fantastiskt rolig utmaning.
Att få en produkt i min hand, för att sedan avbilda den med all den känsla kunden vill förmedla är oftast skitsvårt men otroligt inspirerande.
Det är så otroligt kul att plåta, därför lägger jag ner hela min själ i vartenda jobb!
Kanske inte så ekonomiskt genomtänkt, men jag mår väldigt bra av det.
Jag har en sorglös och kompromisslös inställning till mitt arbete.
Hur jobbar jag:
Genom att lägga alldeles för mycket tid på varje jobb och inte släppa igenom det minsta lilla fel, tillbringar jag all min vakna tid i studion.
Förutom att jag slipper diska, städa och klippa gräset hemma, så gör det också att mina kunder blir nöjda (läs bortskämda).
Kort sagt – jag är nog ganska insnöad vad gäller mitt jobb.
Vad levererar jag:
Jag levererar livsviktig fotografisk information till världen som vilken dag som helst kommer att göra att vi uppnår världsfred, utrotar hungersnöd och löser miljöfrågan.
Eller om man vill skriva det med mer modesta ord:
Jag fotograferar väldigt snygga porträtt, själfyllda produktbilder och spännande imagebilder till glada och mycket bortskämda kunder.
Bengt Säll- Fotograf/Grey Studio